Fenomen zadymionej piwnicy

Odrapane ściany, maleńkie zakratowane okienka, wystrój... hm, jaki wystrój, raczej kilkanaście przypadkowo zestawionych ze sobą krzeseł, kanap i foteli, wyglądających jakby zostały zebrane z okolicznych śmietników. Zimno, duszno, tłoczno i obskurnie. No i dym. Mnóstwo papierosowego dymu, gryzącego w oczy i wgryzającego się ubrania. Wyszłabym od razu gdyby nie fakt, że przyszliśmy tu na urodziny.

W PraCoVni byłam trzy razy. Pierwszy był przypadkowy. Kolega chciał się umówić na piwo w swojej okolicy, więc padło na ten lokal. Drugi - to jakieś spotkanie z grupką znajomych z Żoliborza. Trzeci raz był wczoraj. Czwartego nie będzie.

Kiedy dostałam maila z zaproszeniem na urodzinową imprezę w PraCoVni zupełnie nie skojarzyłam nazwy z miejscem. Dotarłam pod wskazany adres i nie mogłam się powstrzymać od jęknięcia "O nieee, to tu?" Pamiętałam, jak wracając stamtąd ostatnim razem nie mogłam wytrzymać sama ze sobą, tak byłam przeniknięta smrodem papierosów. Ty razem też zaczęłam żałować, że mam na sobie wyjściową kurtkę, a nie taką na spacery z psem. No nic, trzeba ją będzie oddać do pralni...

PraCoVnia to nie jest kawiarnia, tylko klub, ale kawę serwują tam zadziwiająco dobrą. Espresso (5zł) z wyraźnie orzechowym posmakiem zasługuje na mocną trójkę. Podawane w maleńkiej, białej filiżance, ze szklaneczką wody wyglądało jak przyniesione z innego świata. Ale uważajcie na ciasteczka - te serwowane z kawą czy herbatą są tak twarde, że można sobie połamać na nich zęby (albo przynajmniej plomby).

Na espresso oczywiście się nie skończyło. Cały wieczór popijałam grzane wino (10 zł), które było nawet lepsze niż ta kawa. Z grzańcem mam zwykle problem, bo albo jest cierpki i zostawia uczucie osadu na zębach, albo dodaje się do niego za dużo przypraw. Jak piję wino, to chcę, żeby było czuć smak wina, a nie tylko przyprawy do piernika ;) Winko w PraCoVni było takie jak trzeba.

Wydaje mi się jednak, że ten lokal specjalizuje się w piwach. Jest ich duży wybór, jakieś litewskie, ukraińskie, widziałam też Ciechana i Koźlaka. Na mnie nie robi to specjalnego wrażenia, piwo piję rzadko i nie jestem specjalnie wybredna. Ale wiem, że niektórzy do kwestii piwa podchodzą jeszcze poważniej niż ja do kawy. Zastanawiam się, czy to to piwo sprawiło, że za każdym razem, kiedy tam byłam, lokal był zatłoczony? Czy raczej brak alternatywy (Żoliborz to stara dzielnica, łatwiej tam o szewca czy pasmanterię niż pub)? Tak czy inaczej - fenomen tej piwnicy mnie zadziwia.


PraCoVnia Art Club
Warszawa, ul. Popiełuszki 16
dodajdo.com

4 komentarze:

W mieście, z którego pochodzę, istnieją niemal wyłącznie takie puby-piwnice (miasto małe, więc dodatkowo można te knajpy na palcach jednej ręki policzyć). Niestety, tam nie podają dobrej kawy...czajnik+słoik rozpuszczalnej+śmietanka w plastikowym pudełeczku; za to dymu też jest pełno, bo wentylacji w takich piwnicach brak. Alternatywy właściwie nie ma, więc pewnie tam właśnie będę przesiadywać w czasie świątecznych ferii (do tej pory nie jestem pewna, czy mam ochotę tam lecieć, ale bilety kupione-szkoda, żeby się zmarnowały) :)

PS Obejrzałam właśnie reklamę z Mannem, o której wspomniałaś wcześniej - doniósł! ;)

u mnie też jest mnóstwo podobnych pubów i też są oblegane (choć zaraz obok znajdują się nie mniej popularne kawiarnie). może to kwestia klimatu? są ludzie, którzy lubią podobne lokale, i cóż... nie wiem, jak mają się ceny w Warszawie, ale w Krakowie 5 zł za kawę to taaanio!

5zł za espresso to w Warszawie zwykła cena, latte zaczyna się od 8 zł.

też bardzo nie lubię zadymionych małych klitek bez klimy, brrrr