Jak zrobić espresso

Espresso nigdy dość. Poświęciłyśmy mu sporo miejsca na tym blogu, poczynając od jednego z pierwszych wpisów (Włoskie dobro narodowe), aż po niemal wszystkie relacje z kawiarni. Ale przypomnijmy jeszcze raz kilka podstawowych zasad:

  • potrzebna porcja świeżo zmielonej kawy: 7 g ±0,5
  • temperatura wody wypływającej z ekspresu: 88°C ±2°C
  • temperatura napoju w filiżance: 67°C ±3°C
  • ciśnienie wody w filtrze: 9 barów ±1
  • czas ekstrakcji: 25 s ±2,5 s
  • ilość naparu: 25 ml ±2,5 ml

A teraz część praktyczna. Znalazłam w internecie dobry filmik instruktażowy, i to po polsku, może się komuś przyda:



Tutaj z kolei widać najczęściej popełniane błędy - zbyt szybka/wolna ekstrakcja. To kwestia zmielenia - jeśli kawa jest zbyt drobno zmielona, woda nie chce przez nią lecieć, jeśli zbyt grubo, woda przelatuje za szybko i mamy lurę w filiżance. Szanse, że paczkowana kawa jest zmielona idealnie pod nasz ekspres są nikłe, nie mówiąc już o tym, że w takiej mielonej kawie nie ma tylu olejków aromatycznych co w świeżo zmielonej. Dlatego do zrobienia espresso potrzebujemy młynka.



To tyle teorii, a teraz... do roboty. W parzeniu kawy - jak w każdej innej dziedzinie - trening czyni mistrza.
dodajdo.com

14 komentarze:

Jakbym miałą taką maszynerię to bym normalnie co dzień espresso piła :)
Pozdrawiam!:)

albo raczej cały dzień ;)

A jakbym ja miała taką maszynerię, t chyba musiałabym kawiarnię otworzyć ;)

Boszzzz, chętnie wpadłabym do Ciebie na kawę!

Mam pytanie ad filmiku - to ubijanie to musi być koniecznie z naciskiem 15 kg? W każdym ekspresie tak samo? Do mojego była dołączona taka plastikowa miarka z płaską końcówką, a w instrukcji obsługi było napisane, żeby tym leciutko wyrównać kawę. Nie ubijać, tylko wyrównać.

pewnie instrukcja brała pod uwagę mocno już zmieloną kawę
(do nabycia w każdym byle markecie)

Anonimie, czasem mówi się o 15, czasem o 20-25 kg, to nie jest aż tak istotne, przyznam, że ja nigdy nie trenowałam ubijania na wadze. Najważniejsze, żeby zawsze robić to z podobną siłą. Też mam taką miarkę, ale do ubijania to się nie bardzo nadaje. Można sobie kupić taki tamper jak na filmiku albo korzystać z czegoś co akurat mamy w domu, choćby szklaneczki z dnem o średnicy takiej, jak nasze sitko czy słoiczka po koncentracie pomidorowym. Obie te rzeczy są bardziej poręczne niż plastikowa łyżka.

Brzucho, myślę, że to dobry trop.

zazdroszczę tak obszernej wiedzy 'kawowej' :)
osobiście bardzo rzadko pijam kawę. nie potrafię się zadowolić zwykłą rozpuszczalną z mleczkiem, która smakuje jak woda. może kiedyś kupię sobie porządny ekspres do kawy :)

pozdrawiam cieplutko :)

Ucisk musi być dostosowany do grubości zmielenia i gramatury porcji w taki sposób, by tempo ekstrakcji wynosiło około 1ml/1s lub w przypadku podwójnego sitka 2ml/1s.

Ćwiczenia z wagą mają sens, gdy się pracuje w knajpie na zmianę z innymi ludźmi. Aby wszystkim pracowało się dobrze i żeby produkt miał powtarzalną jakość musisz wyrównać wszystkie parametry między pracownikami.

Marcin Rusnarczyk na tym filmie zbyt krótko spuszcza wodę przed ekstrakcją - woda jest niemal wrząca. Chyba że ma strasznie robuścianą mieszankę... np. MK ;-)

Tak na prawdę, wszystko ma znaczenie, ubicie kawy, zmielenie, ciśnienie, temperatura wody, temperatura filiżanki. Ubicie jest zależne od osoby, każdy ubija inaczej.

a teraz z innej beczki
:::
moje drogie autorki
aż dziw bierze, że nie wiem
w jakich to naczyniach pijacie kawę
(w domu czy w pracy...)
podzielcie się tą wiadomością
na sympatycznym blogu
"kubeczekczyfiliżanka"
http://kubekczyfilizanka.blox.pl/html

Pamiętam, jak za młodu piłem tylko i wyłącznie kawę z mlekiem. Dodatkowo dorzucałem do niej 5 łyżeczek cukru, więc można powiedzieć, że piłem tylko i wyłącznie ulepek kawowy :) Prawdziwe Espresso zacząłem pić dopiero na studiach - dzisiaj nawet nie popijam, jest dla mnie po prostu smaczne :)

Uwielbiam espresso i na pewno przydadzą mi się powyższe wskazówki. Jeżeli chodzi o tą kawę, to podaję ją wyłącznie w specjalnych filiżankach do espresso, które nabyłam swego czasu na https://duka.com/pl/jedzenie-i-serwowanie-potraw/kawa-i-herbata. To w czym serwujemy dany napój ma duże znaczenie. Na rynku znajdziemy wiele rodzajów kawy do podawania których używa się całkiem innych naczyń.

Sposób parzenia kawy jest bardzo ważnym procesem. Ekspres trzeba czasem przeczyścić, dlatego kupuję w internecie środki czyszczące do ekspresów do kawy.